Fredrik Lindqvist är en av grundarna till Paragaia. Fredrik har en lång konsultkarriär bakom sig från bland annat Enea, Connecta och Forefront. Innan han grundade Paragaia tillsammans med Anders Oscarsson arbetade han ett antal år inom H&M Group med deras marknadsplatsmodeller, först på Afound och senare på H&M Home.
När Fredrik inte jobbar hittar vi honom på golfbanan, i sadeln på en onödigt dyr cykel eller bakom ratten på familjens senaste tillskott – den fantastiska husbilen! Få kan med samma passion som Fredrik dela med sig av erfarenheterna med att etablera en ny parkeringsplats på tomten!
Vi träffade Fredrik för att prata lite om hur det är att arbeta på Paragaia.
Vad innebär ditt arbete?
Beroende på var kunderna befinner sig i sin marknadsplatsresa kan det handla om planering inför en framtida marknadsplatssatsning, realisering av ett beslutat marknadsplatsprojektet eller optimering av en existerande marknadsplats. Varje fas har sina egna främsta utmaningar.
Att skapa sin egna digitala marknadsplats innebär att lära sig många nya saker. Vi är där för att följa med och stötta kunden i deras lärande och utveckling i den takt som de önskar.
Vad är det roligaste med din roll?
Att få vägleda våra kunder att växa sin affär med en egen digital marknadsplats. Det är roligt att uppleva när kunderna får insikt och förståelse om potentialen och tar steg tillsammans med oss mot att realisera värdet. Både för dem själva, deras partners och kunder.
Vad är det bästa med att jobba på Paragaia?
Att få jobba med digitala marknadsplatser tillsammans med alla övriga härliga kollegor som delar samma passion.
Hur ser du att du vill utvecklas framåt?
Jag vill alltid lära mig mer men även prioritera att dela med mig mer av min kunskap i rollen som senior konsult och partner.
Var ser du dig själv om 2 år?
I en intervju med DI Digital om hur Paragaia haft en fantastisk framgång i försäljningen av sina paketerade tjänster och produkter som add-on till Mirakl-plattformen.
Vilka egenskaper tror du behövs för att arbeta hos oss?
En passion för tech i kombination med nya affärsmodeller som digitala marknadsplatser. Vilja att skapa nytt tillsammans med likasinnade och att få möjlighet att påverka sin egen och företagets utveckling. Du tycker att det är viktigt att skapa värde i konsultrollen ute hos kund. Det är viktigt att vara möjlighetsorienterad och besitta en rejäl dos humor för att trivas hos oss.
Vem skulle trivas här?
En ung Jeff Bezos!